یک کارشناس حمل و نقل گفت: وزارت راه وزارتخانهای هزینهبر است و باید بودجهی کافی برای آن درنظر گرفته شود.
محمود رستمافشار در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: باید برای وزارت راه بودجهی کافی در نظر گرفته شود تا بتواند مشکلات موجود جادهها را برطرف کند.
وی افزود: جادههای کشور از همان ابتدا براساس اصول مهندسی و راهسازی ساخته نشدهاند و همین موضوع باعث شده، جادههایی با میزان ایمنی پایین داشته باشیم.
رستم افشار ادامه داد: ضروری است جادهها را متناسب با سرعت و تکنولوژی اتومبیلها بسازیم. در حال حاضر اگرچه از لحاظ دانش فنی توانمند هستیم اما از استانداردهای جادههای ایمن فاصله داریم و این بازمیگردد به موضوع اجرایی و فقدان بودجهی کافی برای وزارت راه.
رستم افشار در پایان با تاکید بر اینکه بخش مهمی از ایمنی جادهها بازمیگردد به میزان رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، تصریح کرد: آموزش نیروی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد. ضروری است به رانندگان، آموزش فرهنگ رانندگی داده شود، چراکه داشتن فرهنگ ایمنی و رانندگی از مهمترین مولفههای ایمنی در جادهها است.
یک کارشناس حمل و نقل گفت: همانطور که فرهنگ رانندگی ما فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد، جادههای ما نیز با استانداردهای جادههای ایمن، فاصله دارند.
علی شاهنوش در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: اکثر جادههای ما متناسب با سرعت و ترافیک کم طراحی شدهاند و همین موضوع باعث کاهش ایمنی آنها میشود.
وی افزود: البته در طراحی جادههای جدید تغییراتی ایجاد و بهتر شدهاند اما باید به این موضوع توجه بیشتری شود.
این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه در جادههای کشور سرعت متناسب با شعاع پیچها، مورد توجه جدی قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: پیچها و شیبهای عرضی طراحی درستی ندارند؛ همچنین باید عرض جادهها متناسب با میزان و سرعت ترافیک باشد؛ متاسفانه اکثر جادههای پرتردد کشور را با سرعتهای کم و ترافیک محدود ساختهایم.
وی ادامه داد: خط کشی جادهها، وجود علائم راهنمایی و رانندگی و علائم هشداردهنده پیش از رسیدن به محلهای خطرآفرین ضروری است و فقدان آنها موجب پایین آمدن ایمنی جادهها میشود.
شاهنوش همچنین با اشاره به اینکه جادهها نیاز به نگهداری دارند، خاطرنشان کرد: جادهها برخلاف ساختمانها نیاز به نگهداری دارند و از این طریق میتوان عمر و ایمنی آنها را ارتقا داد.
وی در ادامه با بیان اینکه موضوع ایمنی جادهها تنها مربوط به وضعیت جاده نیست، تصریح کرد: این موضوع به فرهنگسازی نیاز دارد. رانندگان باید با احتیاط بیشتری در جادهها حرکت و قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت و متناسب با میزان سرعت مجاز در هر جاده، رانندگی کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به علت اینکه نیروی انسانی راهدار تربیت نکردهایم در زمینه اجرا دچار مشکل هستیم. باید به موضوع تربیت نیروی انسانی توجه ویژهای شود.
سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد در شش ماه نخست سال ۱۳۹۰ دستکم دو هزار و ۹۴۷ موتورسوار بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
روزنامه شرق در شماره یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۰ نوشت استان خراسان رضوی با ۳۳۱، فارس با ۲۶۰ و تهران با ۲۴۷ مرگ ناشی از تصادفات موتورسیکلت، در رتبه نخست تا سوم قرار دارند.
بنا به این گزارش، گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با ۹۶۷ مورد مرگ، بیشترین آمار مرگ موتورسواران را به خود اختصاص داده است.
ضربه به سر نیز مهمترین علت مرگ موتورسواران گزارش شده است.
این آمار در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۱۳۸۹ کاهش بیش از ۱۴درصدی را نشان میدهد. در شش ماه نخست سال گذشته سه هزار و ۴۴۱ نفر در تصادفات رانندگی موتورسیکلت جان خود را از دست داده بودند.
ایران از جمله کشورهای است که آمار مرگ ناشی از تصادفات در آن بالاست. بر اساس آمار، سالانه نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در جادههای ایران کشته میشوند.
به گفته اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه ایران "از ۱۵ خرداد ۴۲ و همچنین در طول جنگ تحمیلی علیرغم هجوم همهجانبه دشمنان، بیش از ۲۳۰ هزار نفر از هموطنانمان شهید شدند ولی در طی ۳۲ سالی که از وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان میگذرد تعداد کشتههای رانندگی ما به بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته و هشت تا ۹ میلیون نفر مصدوم میرسد."
چندی پیش عبدالرزاق برزگر، معاون سازمان پزشکی قانونی ایران گفت در سال ۱۳۸۹ با افزایش ۱/۲ درصدی مرگ ناشی از تصادفات، ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان دادهاند.
به گفته وی، بر اساس آمارها، استان تهران با دو هزار و ۲۷۳ نفر، فارس با یکهزار و ۸۶۳ نفر و خراسان رضوی یکهزار و ۸۴۹ نفر بیشترین تلفات ناشی از تصادفات را داشتهاند و استانهای ایلام با ۱۷۶ نفر و کهگیلویه و بویر احمد با ۱۸۴ نفر کمترین تعداد کشتههای حوادث رانندگی را داشتهاند.
بنا به این گزارش، ۷۹ درصد مرگ ناشی از تصادفات را مردان و ۲۱ درصد را زنان تشکیل میدهند که در زمان وقوع تصادف ۴۲ درصد از افراد کشته شده راننده، ۲۳ درصد عابر پیاده و ۳۳ درصد سرنشین بودهاند.
سوانح رانندگی پس از بیماریهای قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ و میر در ایران محسوب میشود. این در حالی است که تصادفات در جهان، ششمین عامل مرگ و میر محسوب میشود.
بر اساس آمارهای رسمی، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر مجروح میشوند.
به گفته کارشناسان "تراکم بالای خودرو در جادهها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثهخیز در جادهها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی" از مهمترین عوامل تصادف جادهای در ایران به شمار میآید.