کشته شدن ۱۹ سرباز وظیفه در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه زنگ خطری را به صدا درآورد که سالهاست در بسیاری از جادههای کشور به صدا درآمده و خانوادههای ایرانی بسیاری را برای همیشه داغدار کرده است، خطری که هرچند در قیاس با اخبار سقوط هواپیما دامنه گستردهای را دربرنمیگیرد اما در عمل بسیار خطرناکتر از آن عمل میکند.
هرچند در طول ۱۱ سال گذشته با توجه به اقدامات پیشگیرانه و نظارتی نهادهای ذی ربط آمار تلفات جادهای ایران به شکلی مداوم کاهش پیدا کرده و از رقمهای خطرناک سالهای قبل قدری فاصله گرفته است اما هنوز در طول سال بیش از ۱۳ هزار ایرانی در جادههای برون شهری جان خود را از دست میدهند. حوادثی که در کنار زیانهای اقتصادی قابل توجه، از نظر اجتماعی ضربههایی بزرگ به بسیاری از ایرانیان وارد میکند.
تصادف اخیر که در استان فارس به عنوان پرتصادفترین استان کشور در سال جاری، اتفاق افتاده، تنها بخشی از اتفاقات ترسناکی است که در طول یک سال در بسیاری از نقاط کشور اتفاق میافتد.
تلاش برای پایان دادن به این رویه خطرناک البته در چند محور مختلف در جریان است. از یک سو با پیگیری ساخت و تکمیل طرحهای آزادراهی و بزرگراهی برای محورهای اصلی کشور تلاش شده، لااقل بخشی از جادههای ایران به استانداردهای جهانی نزدیک شوند، موضوعی که البته تا نهایی شدن راهی طولانی را در پیش خواهد داشت و نیاز به منابع مالی گستردهای دارد.
روی دیگر این سکه را وضعیت خودروها، به خصوص خودروهای حمل و نقل عمومی میسازند. بر اساس گزارشهای نهایی نشده نقص در سیستم ترمز خودرویی که سربازان را از کرمان به سمت استان فارس میبرده اصلیترین عامل در این حادثه بوده است. موضوعی که هرچند چندان معمول نیست اما با توجه به بالا رفتن سن ناوگان عمومی کشور، میتواند به عنوان یک چاشنی بزرگ در آینده خطرات بیشتری به وجود بیاورد.
وزارت راه رسما اعلام کرده آمار خودروهای فرسوده در حمل و نقل عمومی به چند هزار خودرو رسیده است. معضلی که هرچند تلاش شده برای اصلاحش برنامه ریزی های انجام گیرد اما محدودیت منابع مالی شاید اجرای این برنامه را نیز به سالهای آینده موکول کند.
عامل انسانی نیز ضلع سوم و البته اصلیترین عامل در تلفات جادهای چند هزار نفره ایران است. اشتباهات رانندگی و رفتارهای خطرناک رانندگان در طول این سالها از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده معرفی شده و از تلاش برای ارتقای فرهنگی این رفتارها گرفته تا نظارت بر رانندگان اقداماتی است که در طول این سالها انجام گرفته و هرچند توانسته تاثیراتی از خود بر جای بگذارد اما هنوز راهی طولانی تا رسیدن به استانداردها باقی مانده است.
این سه ضلع ترسناک که در طول این سالها چند ده هزار ایرانی را به کام مرگ کشیدهاند، آخرین قربانیان خود را از بین سربازان پادگان صفر پنج کرمان انتخاب کردند. سربازانی که شاید با رفتنشان پیگیری اقدامات امنیتی در جادههای ایران را سرعت ببخشند.