تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

تصادف

این وبلاگ قصد دارد به تصادف بپردازد... همین!

جولان مرگ در جاده‌ها

خسارات جانی زلزله آذربایجان شرقی با کشته‌های پنج روز در جاده‌های کشور برابر است 


بهروز قلی‌پور- با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان دور دوم سفرهای تابستانی آغاز می‌شود. نزدیک بودن تعطیلات عید فطر به تعطیلات 5 روزه تهران در زمان برگزاری اجلاس سران عدم تعهد باعث شده تا کارشناسان پیش‌بینی دو دوره سفرهای تابستانی را داشته باشند. گفته می‌شود میزان سفرهای تابستانی در کشور بعد از ماه مبارک رمضان 15 درصد افزایش پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که تعداد سفرها در این مدت با سفرهای نوروز برابری خواهد کرد. 


بر اساس آمار، در دور نخست سفرهای تابستانی امسال که از 31 خرداد تا 30 تیرماه ادامه داشت بیش از 43 میلیون جا به جایی در سطح جاده‌ها اتفاق افتاد و پیش‌بینی شده دور دوم سفرها که از بعد ماه مبارک رمضان شروع می‌شود تا دوم مهرماه ادامه داشته باشد. 


سرازیر شدن بار مسافرت‌ها به استان‌های شمالی کشور و دیگر استان‌های مسافر پذیر در ایام تعطیلات لزوم ساماندهی هر چه بیشتر این مسیرها و آمادگی پلیس راهور، وزارت راه و نیروهای امدادی را می‌طلبد تا ایمنی هرچه بیشتر سفرها برای خانواده‌ها تامین شود. 


به گزارش تهران‌امروز، روز گذشته به‌منظور هماهنگی بیشتر نهادها و سازمان‌های متولی در زمان آغاز سفرهای تابستانی جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی با حضور تعدادی از مسئولان جمعیت هلال احمر،‌ معاون وزیر راه، مسئولان آموزش و پرورش و تعدادی دیگر از مسئولان در مرکز پلیس راهور برگزار شد. سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این نکته که پیش‌بینی می‌شود جاده‌های منتهی به شمال و اطراف تهران در ایام تعطیلات دارای حجم سفر بیشتری باشد،‌گفت:‌ باید کاری کنیم که در شهریور ماه امسال به ازای هر 10 کیلومتر یک تیم پلیس یا نیروهای راهداری و امدادی در منطقه مستقر باشند. 


اعلام تعداد تلفات و مجروحان حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری از موضوعاتی است که بعد از پایان تعطیلات رسانه‌ای می‌شود، اما شیب صعودی افزایش آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور باعث شد تا مسئولان به فکر اتخاذ تصمیماتی در خصوص کاهش تلفات باشند. نوروز امسال نخستین سالی بود که در بازه زمانی 25 اسفند تا 15 فرودین ماه یک هزار و 114 کشته در حوادث جاده‌ای کشور ثبت شد که به گواه آمار پزشکی قانونی این رقم به نسبت تلفات سال گذشته 13.4 درصد کاهش داشته است. با این حال هنوز تعداد تلفات حوادث رانندگی در کشور بالاست. سردار اسکندر مومنی با اشاره به تعداد کشته‌ها و زخمی‌های حوادث رانندگی در کشور،گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های حوادث رانندگی در 5 روز در کشور معادل تعداد کشته‌‌شده‌ها و مجروحان زلزله شمال غرب کشور است و به همین میزان نیز عده‌ای بی‌سرپرست شده و والدین خود را از دست می‌دهند.


ارتباط بین گرما و افزایش دما با افزایش تصادفات رانندگی موضوع دیگری بود که رئیس پلیس راهور ناجا به آن اشاره کرد و گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته، در ایام تابستان در روزهایی که دمای هوا از 38 درجه بالاتر می‌رود آمار تصادفات نیز بیشتر می‌شود به همین منظور باید در جاده‌های کویری نظیر جاده شاهرود به سبزوار مکانی برای استراحت رانندگان در نظر گرفته شود. 


وی با بیان اینکه سه ماه شهریور، مرداد و تیر به ترتیب دارای بیشترین آمار حوادث رانندگی در کشور هستند تصریح کرد: اگر در شهریور ماه بتوانیم افزایش تصادفات ترافیکی را کنترل کنیم می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال نیز روند کاهشی خود را حفظ کنیم. 




وانت نیسان پرتصادف‌ترین وانت کشور 


رئیس پلیس راهور ناجا وانت نیسان را پرتصادف‌ترین وانت کشور عنوان کرد و گفت: بر این اساس همکاران ما در سراسر کشور نسبت به اجرای طرح ویژه کنترل و نظارت بر تردد این خودرو اقدام می‌کنند. 


مومنی سرعت و سبقت غیرمجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی، حرکت از شانه خاکی و... را از بیشترین تخلفاتی دانست که موجب بیشترین حوادث رانندگی می‌شوند.به گفته وی، ماموران پلیس‌راه در صورت مواجه شدن با چنین تخلفاتی علاوه بر اینکه راننده خودروی مذکور را جریمه و نمره منفی به آن می‌دهند، خودرو را نیز توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کنند. وی همچنین از اجرای طرح نصب شبرنگ برای کامیون‌های باری خبر داد و گفت: از آنجا که یکی از موضوعات ما دیده شدن خودروهای سنگین به‌ویژه کامیون‌ها و تریلرها در شب است تصمیم بر این شد که برچسب‌های رنگی در محل‌های مشخص از کامیون‌ها نظیر سپر و... نصب شود. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه چنین اقداماتی آمار حوادث رانندگی را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: در روزهای اول اجرای این طرح شبرنگ‌ها و برچسب‌ها به شکل رایگان از منابع اعتباری مشترک به رانندگان کامیون تعلق خواهد گرفت. 




ایجاد ایمنی سفر در 13 استان 


معاون وزیر راه نیز در این نشست با اشاره به افزایش سفرها همزمان با شروع شهریور ماه گفت: ایجاد ایمنی سفر در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی در 13 استان در اولویت کار وزارت راه قرار گرفته است. 


افندی‌زاده با بیان اینکه افزایش سطح سرویس‌دهی و ایمنی از موضوعات مرتبط با سفر است، گفت: خوشبختانه ظرفیت جاده‌های کشور هر روز در حال افزایش است به‌طوری که سالانه 3 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی به جاده‌های کشور افزوده می‌شود این در شرایطی است که سفر به عنوان یک ضرورت اصلی در زندگی امروز مدنظر است. 


افندی‌زاده با اشاره به اینکه 2 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی کشور در آینده نزدیک به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز خواهند شد، گفت: متاسفانه خستگی و خواب آلودگی در جاده‌ها طی 2 سال گذشته بیشترین آمار تصادفات را به واژگونی اختصاص داده است لذا ضروری است در این زمینه با تدبیر خاصی برخورد شود و مردم بدانند که نباید در سفر تعجیل داشته باشند بلکه باید سفر خود را با برنامه‌ریزی انجام دهند. وی از افزایش کنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی نیز خبر داد و گفت: روند کنترل سرعت در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش می‌یابد تا مردم به این سیستم اعتماد کنند و بتوانند با خیالی آسوده در جاده‌های کشور تردد کنند. 


افندی‌زاده از افزایش اعتبار ایمنی وانت‌بارها در سال 91 در 7 استان کشور خبر داد و گفت: متاسفانه تهران، مازندران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشترین آمار تلفات ناشی از تصادفات وانت‌بارها را به خود اختصاص داده‌اند لذا ضروری است با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. 


منبع: تهران‌امروز 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد